Komponenty na elektrokola

Uvažujete o stavbě elektrokola?
Vlastní stavba elektrokola přináší výhodu zvolit motor o vyšším výkonu než je 250W a vyšší rychlosti, než je 25km/h, dle vyhlášky je možné použít motor až do 1kW a rychlosti 25 km/h), samozřejmě je možné zakoupit silnější elektromotor, ale nejedná se tak již o elektrokolo, ale moped, na který potřebujete přilbu a řidičské oprávnění, případně musíte silnější motor provozovat pouze mimo pozemní komunikace.

Doporučené servery zabývající se problematikou elektrokol:

- (CZ) NaKole.cz,- (EN) Endless-sphere.com, (EN) ElectricBike.com, (EN) Ebikes.ca, (EN) Bike-eu.com

Vážení zákaznící, v tomto okamžiku stavíme a přestavujeme naše elektrokola s použitím komponent pouze od následujících dodavatelů:

I4WIFI

(Jedná se o přestavbové sety do 500W při 36V, případně 1000 W při 48V. Tyto sety jsou vyváženým poměr mezi cenou a výkonem.)

Středový motor 8FUN BAFANG BBS-01, BBS-02 již brzy skladem.

CRYSTALYTE

(Jedná se o přestavbové sety od 250W po 2000 W. Tyto motory jsou určeny pro zákazníky, kteří hledají maximální výkon a rychlost.)

LINERGY

(Jedná se o dodavatele velmi kvalitních bateriových článků, které jsou ručně složeny, bodově svařeny, případně doplněny o BMS a následně zataveny do fólie.)

V případě zájmu o komponenty od firmy CRYSTALYTE, případně LINERGY, platíte pouze cenu bez poštovného v aktuálním kurzovém přepočtu .

Co  budete potřebovat:

ELEKTROMOTOR, na začátku se musíte rozhodnout zda vybrat přední, zadní či středový motor:

- (přední - snadnější instalace, potřeba kvalitní vidlice, lepší rozložení váhy při použití baterie na nosič, možnost prokluzu na vlhkém, případně sypkém povrchu)
- (zadní - obtížnější instalace, volba až 9-kolečka, horší rozložení váhy při použití baterie na nosič, nemožnost prokluzu na vlhkém, případně sypkém povrchu)

- (středový - snadnější instalace, ideální rozložení těžiště) 

Elektromotory

- Crystalyte G: Přední, zadní přímý motor (bez volnoběžky - neobsahuje žádná plastová kolečka), váha 4 kg, výkon motoru 250W, rychlost 25 km/h (zadní až 35 km/h), redukce na kotoučovou brzdu, možnost volby i pro skládací kola (rozteč náboje 74 mm).  

- Crystalyte HT 2525, 3525: Jedná se o přední, zadní přímý bezkartáčový motor, který lze napájet v rozmezí 24 - 72 V (čím vyšší napětí, tím vyšší rychlost a výkon motoru). Pracuje s řídícími jednotkami od 12 do 50 Ah (proud má vliv na kroutící moment, ale ne na maximální rychlost, čím silnější řídící jednotka v Ah, tím vyšší bude dodáván kroutící moment motoru).
Výkon od 250W - 2000W. Maximální rychlost je 25 km/h při 36V, 40 km/h při 48V. Tento motor je naprosto bezúdržbový, vodotěsný, vhodný i do členitého terénu, vysoká účinnost až 86 %. Snadná instalace diskového kotouče, vysoký kroutící moment, váha motoru pouze 5.7 kg, rozteč 100, 135 mm. Motor dosahuje kroutícího momentu až 50 Nm při použití 36 V baterii a 25 A řídící jednotce. Šířka motoru 24, 35 mm, montážní šířka do přední vidlice: 100, 135 mm . Motor neobsahuje žádné mechanické části. HT motor má vyšší kroutící moment a je úspornější při nižších rychlostech.

Crystalyte 2540, 3540: Jedná se o přední, zadní přímý bezkartáčový motor, který lze napájet v rozmezí 24 - 72 V (čím vyšší napětí, tím vyšší rychlost a výkon motoru). Pracuje s řídícími jednotkami od 12 do 50 Ah (proud má vliv na kroutící moment, ale ne na maximální rychlost, čím silnější řídící jednotka v Ah, tím vyšší bude dodáván kroutící moment motoru). Výkon od 250W - 2000W. Maximální rychlost je 40 km/h při 36V, 50 km/h při 48V. Tento motor je naprosto bezúdržbový, vodotěsný, vhodný i do členitého terénu, vysoká účinnost až 86 %. Snadná instalace diskového kotouče, vysoký kroutící moment, váha motoru pouze 5.7 kg, rozteč 100, 135 mm. Motor dosahuje kroutícího momentu až 50 Nm při použití 36 V baterii a 25 A řídící jednotce. Šířka motoru 24 mm, montážní šířka do přední vidlice: 100mm . Motor neobsahuje žádné mechanické části. HS motor má vyšší kroutící moment a je úspornější při vyšších rychlostech.Jedná se o přední přímý bezkartáčový motor, který lze napájet v rozmezí 24 - 72 V (čím vyšší napětí, tím vyšší rychlost a výkon motoru). Pracuje s řídícími jednotkami od 12 do 50 Ah (proud má vliv na kroutící moment, ale ne na maximální rychlost, čím silnější řídící jednotka v Ah, tím vyšší bude dodáván kroutící moment motoru).

Typové označení za motorem CRYSTALYTE značí rychlost při 36,48V, případně při 60V, 72V. 

- NINE CONTINENT 500W (205B-27-7x9): Výkon motoru: 250 / 500 W, Napětí: 36V, Velikost ráfku: 26", přední, zadní, maximální rychlost: 27 km/h/36V, maximální otáčky při 36V: 230 ot/min, velikost motoru: 205 x 27 mm, velikost permanentních magnetů: 27 x 13,7 x 3 mm, počet permanentních magnetů: 46, Hmotnost motoru bez výpletu: 6,6 kg

- BAFANG BBS-01, BBS-02 centrální motor - Výkon motoru od 250W/36V do 750W/48V, kroutící moment max.: 80nm (dle převodu kola), otáčky max.: 83rpm, hluk max.: 55dB, řídící jednotka: integrovaná s max. proudem 18A a vypínacím napětím 30,5V, PAS: integrovaný, displej, přední talíř: 46 zubů.
Ovládání: plynová páčka, e-brzdy, Hmotnost: 3,7Kg včetně talíře s ozubeným kolem

Pokud potřebujete zjistit reálný výkon motoru, doporučujeme použít tento simulátor ttp://www.ebikes.ca/simulator/ , kde po zadání parametrů na levé straně, získáte hodnoty kroutícího momentu, výkonu, zatížení a účinnosti. 

Ráfky

Motory Crystalyte jsou vypleteny na dvojité, hliníkové belgické ráfky EXAL, určené speciálně pro e-biky,  motory NC jsou vypleteny na dvojité hliníkové ráfky.

Dráty jsou:

- Crystalyte G - 2.3 mm, nerez, speciální ohyb

- CRYSTALYTE HT, HS - 2.6 mm, nerez SAPIM

- NC - 2.3 mm

Řídící jednotky

U ŘJ se musím rozhodnout jakým napětím a proudem hodlám jednotku napájet (čím vyšší napětí, tím vyšší rychlost, čím vyšší proud, tím vyšší kroutící moment) a dále zda chci jednotku s hallovými sondami, nebo bez (ŘJ s hallovými sondami reaguje při rozjezdu plynuleji, než bez, ale je zde větší riziko poruchy, než u motorů bez hallových sond, motory bez hallových sond jsou prakticky bezporuchové).

- CRYSTALYTE G - Řídící jednotka určena speciálně pro všechny typy G motorů, včetně e-DR displaye a PASu V7. Možnost nastavení 5 úrovní příšlapu, případně ovládání pouze plynovou rukojetí, podpora PAS, funkce 6 km/h, cyklocomputer, zobrazení stavu baterie. Možnost použití samostatného senzoru k elektrickým brzdám. Rozměry : 12.8 x 6.6 x 3.9cm

- CRYSTALYTE HT, HS - jednotka podporuje: PAS (tuto funkci lze použít pouze v kombinaci měřič spotřeby CRYSTALYTE + pedálový snímač PAS V7, možnost nastavení až 9 úrovní přišlapu), plynový regulátor (obsahuje hallovou sondu), tempomat, e-brzdy (obsahují hallové sondy), změnu směru otáčení, měřič spotřeby CRYSTALYTE, motor, baterii 

rozměr 15A: 102mm x 30mm x 65mm, 6xMOSFET

rozměr 25A: 163mm x 44mm x 105mm, 12xMOSFET

rozměr 40A: 202mm x 44mm x 105mm, 12xMOSFET

rozměr 45A: 202mm x 44mm x 105mm, 12xMOSFET

rozměr 50A: 18 MOSFET

- NC - jednotka podporuje LCD display s modulem ovládacích tlačítek, PAS pedálový asistent (hallův snímač otáček + magnetický senzor), - e- brzdy - brzdové páčky se snímačem brzdění, ovladač rychlosti na řidítka, plynový regulátor, senzor rychlosti otáčení kola + magnetický, centrální sdružený kabel s držákem

Elektrické brzdy

- doporučujeme zakoupit v případě, že hodláte použít tempomat, případně PAS, v jiném případě nemá smysl zakupovat, protože regulátor rychlosti má vratnou pružinu, takže jakmile sundáte ruku z regulátoru, motor se vypne.

Regulátor rychlosti



- Palcový - Otočnou plynovou rukojeť, palcovou je velmi snadné používat a je určena pro všechny, kteří chtějí zachovat svá původní madla řidítek. Obvykle se používá u jízdních kol s otočným typem řazení, může být samozřejmě použito na kolech s palcovým typem řazení. Nejpopulárnější typ plynové rukojetí, je dělená rukojeť, další v pořadí je palcová a nakonec otočná plynová rukojeť, nedělená.

- Dělený - Otočná plynová rukojeť, dělená je velmi podobná otočné plynové rukojeti na motorce, ale přidávání plynu je mnohem lehčí, určitě Vás nebude bolet ruka při její držení po delší dobu. Obvykle se používá u jízdních kol s palcovým typem řazení. 

- Moto - Otočná plynová rukojeť, nedělená je velmi podobná otočné plynové rukojeti na motorce, ale přidávání plynu je mnohem lehčí, určitě Vás nebude bolet ruka při její držení po delší dobu. Obvykle se používá u jízdních kol s palcovým typem řazení, může být samozřejmě použita i otočného typu řazení. 

Rameno kroutícího momentu

- zabraňuje protočení motoru v rámu,vidlici a případnému vytržení napájecích kabelů. NUTNÉ! vyrobeno z pevné  nerezové oceli. 

PAS

- pedálový snímač slouží ke spuštění a regulaci rychlosti motoru pouze pohybem pedálů, vynikající věc v případě, že hodláte šetřit baterii při rozjezdech a samotné jízdě. PAS u motorů CRYSTALYTE lze přepínat a spouštět pouze prostřednictvím displaye CRYSTALYTE, kdy je možné zvolit až 9 stupňů přišlapu.

Display

- CRYSTALYTE G (e-DR) - 

- CRYSTALYTE HT, HS (APM) - prostřednictvím tohoto displaye lze přepínat mezi režimem plynová rukojeť a PAS, podsvícený

Display zobrazuje:
- celkové napětí baterie
- diagnostiku závad
- vzdálenost km/mile
- sílu přišlapu
- otáčky motoru
- kroutící moment

- proud, výkon, spotřebu

- nastavení napětí

- nastavení rychlosti

- nastavení tempomatu

- nastavení vypínacího napětí

- nastavení až 9 stupňů přišlapu

NC - displej zobrazuje nejdůležitější informace o jízdě a umožňuje nastavit stupeň asistence. Pro noční jízdu je možné zapnout podsvícení. Cyklocomputer zobrazuje informace o aktuální rychlosti, ujeté vzdálenosti, stavu baterie, stupni předvolené asistence a času. K displeji je připojen třítlačítkový ovladač pro nastavení stupně asistence a přepnutí funkcí.

Tlačítkový ovladač umožňuje:
- volit stupně asistence 0 - 5
- zapnout/vypnout podsvícení displeje
- přepnutí zobrazení celkové/aktuální ujeté vzdálenosti
- nastavení velikosti ráfku kola, rychlostního limitu, jednotek

Tempomat

- doporučujeme v případě, že nehodláte po celou dobu držet ruku, případně palec na regulátoru rychlosti. Brzdové páčky - NUTNÉ!!!! 

Konektory

- plastový konektor Anderson POWERPOLE, součástí je kontakt. Tyto konektory jsou používány k silovému propojení u motorů CRYSTALYTE, obvykle potřebné při instalaci předních motorů, kdy je nedostatečná délka napájecího kabelu.

Baterie

- je možné zakoupit již hotovou baterii, která obvykle obsahuje BMS (modul, který hlídá podbití, případně přebití), případně baterii sestavit s jednotlivých článků, tak aby bylo dosaženo napětí 36, 48, případně 60V. Před nákupem baterie doporučujeme zjistit, z jakých článků je vlastně složena, některé čínské baterie jsou složeny z nekvalitních článků, cena a životnost tomu bohužel odpovídá! Pokud nechcete investovat na poprvé do kvalitních baterii, zvolte trakční olověné baterie.Na začátku je důležité si určit pro jaký motor bude baterie používána, některé baterie jsou schopny dodat špičkový proud pouze 20 A, zatímco jiné i 30 A (SONY, SANYO), pokud použijete poddimenzovanou baterii, velmi rychle ji zničíte. Správnou baterii pro Vaše potřeby určíte tak, že vynásobíte napětí ve V, kapacitou v Ah a získáte hodnotu ve Wh. Např. baterie 36V x 10Ah = 360 Wh. Elektrokolo spotřebuje na 1 km od 5 Wh do 20 Wh, dle typu terénu, čím větší stoupání, nebo zátěž elektrokola je, tím vyšší je spotřeba, pokud budeme vycházet z průměrné spotřeby 10 Wh/km, na 36V/10Ah baterii jste schopni ujet až 36 km pouze na elektrický pohon, v případě, že budete kolu vypomáhat a průměrná spotřeba klesne na 5Wh, na baterii ujedete až 72 km.

Nabíječka - čím vyšší proud, tím kratší doba nabíjení, např. baterie 48V / 20 Ah, při použití 4A nabíječky je doba = 20Ah / 4A, tedy 5 hodiny, tímto způsobem lze samozřejmě velmi lehce spočítat jiný typ baterie a nabíječky.